10 pomysłów na jesienne drzewa w wersji DIY


Jesień już powoli pokazuje swoją gorszą, deszczową i wietrzną stronę. A w taką pogodę najlepiej zaszyć się w domu i spać :) O kilkugodzinnym przebywaniu na świeżym powietrzu można już zapomnieć. dlatego nie pozostaje nic innego, jak wprowadzić w życie jesienny plan awaryjny. A na czym on polega? Proste - na maksymalnym wypełnieniu maluchom czasu poprzez stwarzanie im okazji do różnego rodzaju aktywności. Dziś chciałabym pokazać wam, jak wykonać jesienne drzewo na 10 (!) różnych sposobów! :)

Niepodważalną zaletą niniejszej zabawy jest to, że możecie zaproponować dzieciom wszystkie (czyli aż 10) możliwe propozycje. Dzięki temu będą mogły same zdecydować, którą z nich wybiorą. Może też stać się tak, że połączą kilka technik w jedną. I taka praca na pewno będzie prezentować się wspaniale.

Pamiętajcie proszę, że sposób wykonania drzew przez was czy dzieci, może  różnić się od tego, który przedstawiłam na zdjęciach. To są tylko wersje pokazowe. Możecie je dowolnie zmieniać, łączyć ze sobą, dodać nowe kolory (ja celowo zrezygnowałam z zieleni, użyłam jej tylko przy jednym projekcie i to w dodatku w śladowej ilości. Ale wy nie musicie tego robić) czy dodatkowo wzbogacić. Kierujcie się swoją wyobraźnią <3 :)

Całą prezentację rozpocznę od przedstawienia części bazowej (tj. pnia z konarami i gałęziami), a dokładniej od pokazania kilku różnych sposobów jej ozdobienia. Musicie wiedzieć, że fragment ten jest w każdym z 10 - ciu projektów taki sam. Stworzyłam jeden szablon, który po prostu skserowałam. Jeśli chcecie, to mogę wam go udostępnić (odzywajcie się do mnie proszę poprzez maila). Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, byście stworzyli własne wariacje ;)



I. CZĘŚĆ BAZOWA - PIEŃ 


1. Drzewo ozdobione plasteliną


Wybrałam dwa odcienie brązu - najpierw naniosłam plastelinę w ciemniejszym kolorze, a później, miejscami, dodałam wersję jasną. 

Sposób nakładania plasteliny jest dowolny. Ja odrywałam ją po kawałku, przyklejałam do kartki i rozmazywałam palcem. Pod wpływem ciepła plastelina mięknie, także zadanie to przebiegło bardzo sprawnie. 

Od razu zaznaczę, że jest to wersja dla cierpliwych ;) 

Nie przejmujcie się, jeśli w miejscu gałęzi, plastelina się rozmaże. Na pierwszy rzut oka wygląda to może trochę nieestetycznie, ale i tak zostanie to przysłonięte "listkami" i nic nie będzie widać ;) 







2. Drzewo ozdobione wydzieranką


Zakładam, że nie raz mieliście okazję tworzyć prace plastyczne z wykorzystaniem wydzieranki. W szkole podstawowej to jedna z pierwszych technik, jakie są realizowane na zajęciach.

Dla przypomnienia - polega ona na wydzieraniu, za pomocą palców, drobnych kawałeczków z papieru wycinankowego, czyli takiego dwukolorowego (tutaj brązowo - białego). Nie muszą być (i nie będą) idealnie równe. Skrawki te przyklejamy później (za pomocą kleju - polecam ten w sztyfcie) na wybraną powierzchnię (tu - pnia, konarów i gałęzi). 







3. Drzewo ozdobione taśmą malarską i farbą


Technika ta polega na przyklejaniu na powierzchnię drzewa taśmy malarskiej, co ostatecznie da nam efekt wypukłości. Na końcu całość pokrywamy brązową farbą.









4. Drzewo malowane farbami


... czyli jedna z łatwiejszych metod. Ja wykorzystałam farby plakatowe, a dokładniej jeden odcień - brąz. 







5. Drzewo ozdobione pisakami


Kolejny, bardzo łatwy sposób dekoracji. Ja w pierwszej kolejności wypełniłam przestrzeń drzewa brązowym pisakiem, a później dodałam refleksy w odcieniu czerni.







6. Drzewo ozdobione pastelami olejnymi


Wykorzystałam tu 3 odcienie brązu - najpierw nałożyłam kolor pośredni, a później dodałam nieco barwy jaśniejszej i ciemniejszej. 

Dla lepszego efektu, po nałożeniu poszczególnych kolorów, możecie rozmazać całość posługując się kawałkiem zwiniętego ręcznika papierowego. 







7. Drzewo ozdobione pastelami suchymi


Sposób działania jest tu podobny jak wyżej. Przy czym suche pastele najlepiej rozprowadzać palcem :)

W tym przypadku również nałożyłam odcień jaśniejszy, a dopiero później ciemniejszy (oczywiście tylko miejscami).







8. Drzewo ozdobione kredkami


Użyłam dwóch odcieni brązu, przy czym w pierwszej kolejności posłużyłam się tym jaśniejszym.







9. Drzewo wycięte z papieru technicznego i przyklejone na kartkę


Jako wzór posłużył mi oczywiście szablon, który stworzyłam. Zatem najpierw wycięłam wzór drzewa z szablonu, dalej - odrysowałam go na papierze technicznym w kolorze brązowym, później wycięłam i w dalszej kolejności przykleiłam na kartce.

Działanie to jest dość czasochłonne, także jeśli macie ploter, to warto go tutaj użyć :D







10. Drzewo stemplowane


Na czym polega ta technika? Już wyjaśniam. Wycinamy szablon drzewa tak, by nie uszkodzić warstwy zewnętrznej. Zależy nam bowiem nie tyle na samym drzewie, co na przestrzeni (vel warstwie) go otaczającej (tu też ploter może okazać się pomocny). 

Tak wykonany szablon (z wolną przestrzenią w miejscu drzewa) umieszczamy na białej kartce, przymocowujemy go do niej spinaczami, a następnie, posługując się kawałkiem gąbeczki (można użyć zwykłej gąbki do naczyń), maczanej w farbie, stemplujemy wolną przestrzeń tak, by została w całości wypełniona kolorem. 

Po wykonaniu opisanych zadań, polecam od razu zdjąć w/w szablon, bowiem istnieje ryzyko, że przyklei się on do kartki umieszczonej pod spodem.







Drzewa są już gotowe, zatem możemy swobodnie przejść do dalszej części pracy. A będzie ona polegała na ozdabianiu drzewa "listkami". Mam wam do zaproponowania 10 różnych sposobów, w jaki możecie to zrobić. Oto one:



II. LIŚCIE


1. Liście stworzone z pasków papieru



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony plasteliną (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 paski papieru o wymiarach 2 cm x 10 cm (w jesiennych kolorach);
🍁 klej w sztyfcie;
🍁 klej biały.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy wszystkie potrzebne materiały.

W pierwszej kolejności zajmujemy się składaniem pasków w pierścienie. Na jedną z końcówek takiego paseczka nanosimy odrobinę kleju w sztyfcie...

... po czym łączymy go z drugą końcówką.


W analogiczny sposób produkujemy pozostałe elementy. 


Finalnie przyklejamy je na kartce klejem białym. 

Całość pozostawiamy do wyschnięcia. 


2. Liście stworzone z papierowych kółek i owali



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony wydzieranką (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 koła i owale wycięte z kolorowego papieru rysunkowego lub wycinankowego (w jesiennych kolorach);
🍁 klej w sztyfcie.

Sposób wykonania:

Przygotwujemy wszystkie niezbędne materiały...

... i rozpoczynamy pracę od stworzenia liści. Działanie jest tu bardzo proste - nakładamy jedno/jeden koło/owal na siebie (i przyklejamy je) w kolejności od największego do najmniejszego (kombinacja kolorów dowolna).

Tak samo produkujemy pozostałe części składowe.


A kiedy będą już gotowe, przystępujemy do przyklejenia ich do drzewa



3. Liście stworzone z płatków kosmetycznych



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony taśmą malarską (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

W związku z tym, że produkcja samych liści jest działaniem dość czasochłonnym (ze względu na długotrwałe wysychanie), toteż praca ta będzie przebiegała dwuetapowo. Należy rozłożyć ją w czasie - jednego dnia przygotować liście, a drugiego zwieńczyć dzieło :) 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 płatki kosmetyczne;
🍁 plastikowe kubeczki;
🍁 farby plakatowe (lub inne)/barwniki spożywcze w jesiennych kolorach;
🍁 pipeta;
🍁 talerz lub tacka;
🍁 klej biały.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy wszystkie wyszczególnione materiały, za wyjątkiem kleju (przyda nam się później).

Zaczynamy od stworzenia roztworu wody z farbą (ew. barwnikiem spożywczym). Calość dokładnie mieszamy. 

Płatki kosmetyczne rozkładamy na talerzu. Nabieramy pipetą dowolny kolor roztworu (tu żółty)...

... i wylewamt zawartość na płatki. Fajnie wygląda połączenie kilku odcieni na jednym płatku, ale mogą być również "liście" - płatki jednobarwne.


Takie płatki musimy pozostawić do wyschnięcia. 


A kiedy to już nastąpi, szykujemy wszystkie części składowe...

... i przyklejamy je do drzewa klejem białym. 



4. Liście stworzone z ziemniakowych stempli



Jako baza, posłużył mi pień malowany farbami (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 ziemniak;
🍁 nóż;
🍁 farby plakatowe/inne w jesiennych kolorach;
🍁 pędzelek.

Sposób wykonania:

Szykujemy wszystkie materiały.

Najpierw tworzymy stempel. Ziemniaka dzielimy na pół i (z użyciem noża) drążymy w nim wzór przypominający żyłki liścia

Gotowe stemple smarujemy farbą i nanosimy na powierzchnię kartki. 



Sposób tworzenia stempli zaprezentowałam w jednym ze swoich wpisów (KLIK).



5. Liście stworzone z odcisków palców



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony pisakami (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe (inne) w jesiennych kolorach;
🍁 talerzyk/podkładka, na który/- ą wylejemy farby.

Sposób wykonania:

Farby wykładamy na spodeczek/talerzyk.

Maczamy palec w dowolnym kolorze farby...

... i odciskamy go na powierzchni kartki...

... aż pozostawimy na niej wyraźny ślad..

W analogiczny sposób zapełniamy całą koronę drzewa.





6. Liście stworzone przy użyciu folii aluminiowej



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony pastelami olejnymi (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe/inne w kolorach jesieni;
🍁 kawałek folii aluminiowej;
🍁 talerzyk/spodek/tacka, na który/-ą wylejemy farby.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy wszystkie niezbędne materiały. Folię aluminiową zgniatamy tak, by powstała kulka.

Kulkę tę maczamy w farbach i odbijamy ją na kartce, tworząc w ten sposób stemple. W efekcie powinniśmy otrzymać wielokolorową koronę drzewa



7. Liście stworzone przy użyciu korka do wina



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony suchymi pastelami  (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe/inne (w kolorach jesiennych);
🍁 korek do wina;
🍁 talerzyk/spodek/tacka, na który/-ą wylejemy farby.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy potrzebne materiały.

Farby wylewamy na talerzyk, maczamy w nich korek i stemplujemy nim po kartce, pozostawiając ślady tworzące jesienne liście






8. Liście stworzone przy użyciu patyczków do uszu



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony kredkami (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe/inne (w kolorach jesiennych);
🍁 patyczki do uszu;
🍁 gumka recepturka;
🍁 talerzyk/spodek/tacka, na który/-ą wylejemy farby.

Sposób wykonania:


Szykujemy wszystkie niezbędne materiały. 

Zaczynamy od stworzenia stempla z patyczków do uszu

Składamy je razem i owijamy gumką recepturką (mniej więcej w środkowej części).

Przygotowujemy paletę z farbami i patyczkowy stempel. 

Patyki maczamy w farbie...

... by (mniej więcej) każdy element był nią pokryty...

... po czym tworzymy ślad na kartce. 

Mała UWAGA - możecie delikatnie zamoczyć patyczki w wodzie. Ale niech będzie to naprawdę bardzo delikatne i niezbyt częste namaczanie. Patyczki są częściowo zbudowane z waty, a ta (jak wiemy) bardzo dobrze wchłania wodę i jeśli będzie jej zbyt dużo, powstaną nam brzydkie plamy a nie ładne stempelki.


Działamy tak długo, aż uznamy, że drzewko jest już wystarczająco ozdobione :)



9. Liście stworzone przy użyciu folii bąbelkowej



Jako baza, posłużył mi pień stemplowany farbą (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe/inne (w kolorach jesiennych);
🍁 folia bąbelkowa;
🍁 pędzelek. 

Sposób wykonania:

Szykujemy kartkę z drzewem, farby oraz folię. 

Bierzemy do ręki pędzel i jego pomocą nakładamy farby na folię (możemy tworzyć dowolne wariacje kolorystyczne). Stemplujemy tak długo, aż powstanie nam korona drzewa



W identyczny sposób stworzyłam kiedyś drzewo wiosenne (KLIK)


10. Liście stworzone przy użyciu pomponów



Jako baza, posłużył mi pień ozdobiony pomponami (pamiętajcie, że możecie skorzystać z innego wariantu). 

Potrzebne materiały:

🍁 część bazowa drzewa - pień z konarami i gałęziami (już ozdobiony);
🍁 farby plakatowe/inne (w kolorach jesiennych);
🍁 gotowe pompony;
🍁 talerzyk/spodek/tacka, na który/-ą wylejemy farby;
🍁 klamerka.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy potrzebne materiały. Klamerką chwytamy pomponik...

... maczamy go w dowolnych kolorach farb i tworzymy na kartce stempelki - liście

Et voila! :)


🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁  🍁 🍁 🍁 🍁

I to by było na tyle ;)


Długi wpis, dużo propozycji, ale też duży wybór. Z którego z nich skorzystacie? ;) A może już teraz wiecie, który wariant wypróbujecie?

Ja mam swoich faworytów, ale póki co nie będę wam ich ujawniać. Najpierw poczekam na waszą TOP listę ;)

Przyjemnego tworzenia i udanej zabawy! :)





Komentarze

INSTAGRAM

Copyright © Lubię Tworzyć